Babiš zařadil zpátečku. Byznys s leteckou záchrankou zůstane soukromníkům, stát by to nezvládl

Stát se vrátí k původnímu konceptu provozu letecké záchranky

Vrtulníky se záchranáři by měli provozovat mezi lety 2021 až 2029 převážně soukromí poskytovatelé. Z 10 základen letecké záchranné služby by pak podle vládního materiálu měly po jednom obsluhovat ministerstvo vnitra a ministerstvo obrany. Premiér Andrej Babiš se tak s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem (oba ANO) vrací k tomu, co před lety kritizoval.

Text: Marcel Mihalik

V roce 2016 šel Andrej Babiš coby ministr financí po krku někdejšímu ministru zdravotnictví Svatopluku Němečkovi (ČSSD). Důvodem byl tendr na zajištění letecké záchranné služby (LZS) v Česku. Šéf hnutí ANO brojil proti tomu, aby 8 z 10 základen LZS obstarávaly soukromé firmy.

„Mám obavu, že zde byl účelově vytvořen dobrý byznys pro dvě společnosti, které, i podle jejich účetních výkazů, jsou na něm existenčně závislé a mají z něj zisky v řádu desítek milionů korun ročně, aniž by kdokoliv řešil otázku, zda je takový koncept výhodný pro stát. Domnívám se, že z dlouhodobého hlediska nikoliv a že by provoz armádou a Policií byl smysluplnější, i za cenu prvotních nákladů na techniku a podobně,“ napsal tehdy Babiš v dopise Němečkovi. „Alternativně by bylo možné uvažovat o založení neziskové organizace, která by leteckou záchrannou službu provozovala. Inspirací může být například Německo, kde leteckou záchrannou službu zajišťují společně s ministerstvem vnitra nezisková organizace DRF a automobilový klub ADAC nebo Rakousko provozující leteckou záchrannou službu prostřednictvím nestátní neziskové organizace ÖAMTC,“ dodal.

Babiš tím sice naladil na líbivou strunu, aby leteckou záchranku zajišťoval stát prostřednictvím armády nebo policie. Ani ministerstvo obrany ani ministerstvo vnitra se však na takovou činnost necítilo. Oba resorty argumentovaly, že nemají kapacity na víc než obsluhu jedné základny v Praze (Policie ČR) a jedné v Plzni (Armáda ČR). Ba co víc. Jak uvedl tehdejší ministr obrany Martin Stropnický (ANO), varianta, že by LZS provozoval stát, by byla dokonce dvakrát dražší, než je teď. Daňové poplatníky by vyšla na 8 miliard korun.

Šlo tak skutečně jen o sen, o kterém Babiš snil, když náhodou spal. Probral se až poté, co své politické soupeře mediálně zlikvidoval a voliči mu to spolkli i s koblihou. Ze snu se probudil ovšem už v křesle předsedy vlády a prostřednictvím svého ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha vzkazuje, že původní model, který fungoval mezi roky 2009 až 2017 a který kritizoval, je vlastně ideální.

„Ministerstvo zdravotnictví hodnotilo efektivitu alternativních modelů předložených vládě, a to jak z hlediska současného stavu fungování LZS, tak z hlediska potřeb pacienta i z hlediska ekonomického. Jako nejracionálnější se jeví zachování stávajícího modelu zajištění LZS rezorty obrany a vnitra v kombinaci se soukromými subjekty vybranými na základě odborných, kvalitativních i ekonomických kritérií stanovených ve výběrovém řízení. Varianta stávající podoby LZS se soukromými poskytovateli a dvěma silovými resorty na dvou základnách také nejvíce svědčí aktuální analýze a doporučení k současnému i budoucímu uspořádání LZS v ČR, která byla připravena expertní skupinou, složenou ze zástupců Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR, Společnosti urgentní medicíny a medicíny katastrof ČLS JEP a dále ze zástupců všech současných pěti provozovatelů vrtulníků v ČR,“ píše se v dokumentu, který předloží ministr zdravotnictví ke schválení vládě.

Novinám ZE ZDRAVOTNICTVÍ to potvrdila i mluvčí ministerstva Gabriela Štěpanyová. „LZS v ČR by i po roce 2020 měla fungovat v režimu, na který jsou v současné době všichni naši občané zvyklí. Otázka státního podniku se ukázala jako riziková z hlediska doby a pak především z hlediska personálního zajištění. Státní subjekt by vyžadoval zahájení velmi náročné přípravy pilotů,“ odpověděla redakci.

Co se týká letecké záchranky, zůstane tak vše přes prvotní humbuk při starém. Úkolem resortu, který vede ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, je připravit do konce března zadávací dokumentaci pro tendr na provoz záchranářských vrtulníků od roku 2020. Kdo za to ponese odpovědnost? „Roman Prymula, náměstek ministra pro zdravotní péči,“ potvrdila mluvčí Gabriela Štěpanyová. Prymula je rovněž tím, kdo v současnosti bez jakéhokoli výběrového řízení a smluv podepisuje dodatky s provozovateli vrtulníků.

Kdo kde létá a za kolik

DSA, a.s.

Ústí nad Labem, cena – pohotovost 84 900 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Hradec Králové, cena –  pohotovost 115 000 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Liberec, cena –  pohotovost 115 000 Kč, letová hodina 17 000 Kč

Helikopter Air Transport Gesellschaft m. b. H  – HAT

Ostrava, cena –  pohotovost 102 908,07 Kč, letová hodina 23 152,50 Kč

Jihlava, cena –  pohotovost 89 175,06 Kč, letová hodina 23 152,50 Kč

Air Transport Europe spol. s r. o. – ATE

Olomouc, cena –  pohotovost 77 590,39 Kč, letová hodina 22 940,59 Kč

(ceny jsou uvedeny bez DPH a platné od roku 2017, LZS je pro soukromé provozovatele hrazena na základě faktur 1x měsíčně)

Armáda ČR

Bechyně (Jihočeský kraj), Plzeň – Líně, cena letové hodiny 50 934,83 Kč

Policie ČR

Praha, Brno, cena letové hodiny 37 640,00 Kč

Kde je 10 základen LZS

Praha, Plzeň, Bechyně (České Budějovice), Ústí nad Labem, Hradec Králové, Liberec, Ostrava, Jihlava, Olomouc a Brno