Linka Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje je v některých letních dnech v určitých časech přetížená a může se stát, že se na ni lidé nedovolají na první pokus, řekla mluvčí záchranky Michaela Bothová. Podle ní by lidé měli číslo 155 vytočit opakovaně, pomoci se jim dostane ihned po uvolněné některého z operátorů. Denně dispečeři provedou až 1000 hovorů, za den je 250 až 300 výjezdů.
Na operačním středisku jihomoravské záchranné služby pracuje v jednu chvíli šest operátorů, kteří vyřizují telefony, a dva dispečeři, kteří rozesílají posádky. Podle Bothové může v případě nouze vyřizovat telefonáty s pacienty i jeden dispečer, druhý ale musí zůstat volný právě pro vysílání sanitek k případům. „Pokud jsou všichni zcela vytížení, může se stát, že volající slyší vyzváněcí tón, ale hovor nikdo nepřijme,“ uvedla Bothová.
Podle ní situace nastává například při horkých letních dnech třeba kolem poledne, kdy se sejde mnoho hovorů najednou. Lidé volají s problémy, s jejichž řešením jim radí operátoři, v jiných případech je zase potřeba na místo poslat posádku. „Jen za červen a červenec jsme měli kolem 450 výjezdů ke kolapsům, které pravděpodobně souvisely s horkem. Podobná situace může nastat v zimě, když napadne hodně sněhu a je třeba více nehod,“ řekla Bothová.
Podle ní je však i v případě nepřijetí hovoru lepší, když lidé nechají telefon zvonit déle, nebo číslo vytočí opakovaně. „U volání jiných tísňových čísel jako například 112 to v případě zdravotních komplikací stejně dopadne tak, že tamější operátor hovor přepojí na linku 155,“ poznamenala Bothová.
Jihomoravská záchranná služba má kolem 600 zaměstnanců. Dispečeři mají k dispozici 46 posádek v denním a 43 posádek v nočním režimu.
ČTK