Migrénu tají před okolím více než polovina pacientů v Česku, ukázal průzkum

Plně rozvinutý záchvat migrény se dá podle lékařů srovnat s porodními bolestmi. Přesto ji více než 60 procent pacientů v Česku tají před svými blízkými. Ukázal to průzkum nezávislé agentury podporovaný společností Teva Pharmaceuticals. Účastnilo se jej 7520 pacientů s migrénou v Česku a  dalších devíti evropských zemích.

„Snažíme se veřejnost upozorňovat, že migréna není obyčejná bolest hlavy, ale chronické onemocnění, které pacienty výrazně omezuje v jejich životech. Výsledky průzkumu to jenom potvrzují,“ říká Rýza Blažejovská předsedkyně pacientské organizace Migréna-help.

Přesně 85 procent dotázaných říká, že společnost nebere jejich nemoc vážně, v Česku to takto vnímá dokonce 91 procent. Téměř polovina lidí s migrénou v Evropě podle průzkumu svoji nemoc tají před okolím, a to i před partnerem a dětmi. V Česku skrývání nemoci před blízkými dokonce přiznává přes 60 procent dotázaných. Do průzkumu se zapojilo více než 500 pacientů z Česka.

Podle dřívějšího vyjádření neurologa Davida Doležila se v Česku s migrénou potýká zhruba milion lidí. Zatímco minimálně pět záchvatů měsíčně prodělá třetina z nich, lidé s chronickou migrénou jich zažijí více než 15 do měsíce. Ženy trpí migrénou až čtyřikrát více než muži, nemoc totiž ovlivňují hormony.

„Našim pacientům radíme, aby se spouštěčům vyhnuli, nejedli vyvolávající potraviny, nevyhledávali rizikové prostředí a chování. Kromě toho však existují vyvolávající faktory, které člověk neovlivní, jako je počasí, stres v zaměstnání nebo doma či menstruace. Nejhorší je, když pacient netuší, co mu záchvat způsobuje, a tehdy je prevence v podstatě nemožná,“ říká primářka Centra pro diagnostiku a léčbu bolestí hlavy Neurologické kliniky 3. LF UK a Thomayerovy nemocnice Jolana Marková.

 „Pacienti se před svým okolím stydí nebo si připadají neschopní. Jiní se zase setkávají s nepochopením a zlehčováním svého stavu. Přitom ve chvíli, kdy prožívají deset a více celodenních záchvatů každý měsíc, je kvalita života výrazně narušená,“ dodává Blažejovská.

Podle lékařů je při léčbě migrény důležitá především rychlá správná diagnóza a poctivé užívání léčby. V Česku funguje síť třiceti Center pro diagnostiku a léčbu bolestí hlavy.

„Jejich smyslem je pomoci těm pacientům, kteří už se někde léčili, ale nemoc se nepodařilo běžnými postupy ovlivnit. Pacientům dokážeme snížit počet záchvatů až o 50 procent. Používáme přípravky, jež byly původně vyvinuty pro jiné onemocnění, ale ukázal se u nich pozitivní účinek na migrénu,“ říká primářka Marková.

Kromě osobního života komplikuje migréna i přístup ke vzdělání. Průzkum ukazuje, že v Česku takto ovlivňuje každého čtvrtého pacienta. Každého druhého brzdí při budování kariéry.

„Jakmile nevíte, kdy vás přepadne další záchvat a kolik jich v měsíci ještě bude, je pracovní život o dost složitější. Do jisté míry to lze řešit například částečnými úvazky, ale ne každý zaměstnavatel má pro neplánované absence pochopení,“ popisuje Blažejovská.

Nemocným by podle ní pomohlo zapojit se do činnosti pacientských organizací. Interní průzkum Migréna-help ukázal, že právě ony zásadně pomáhají nemocným se s migrénou sžít.

Pacientům má pomoci aplikace

Aplikace Migréna Kompas je určena pacientům s diagnózou migrény, má jim pomoci lépe zvládnout nemoc. Pacientům umožňuje zaznamenat jednotlivé záchvaty, jejich délku a intenzitu a užité léky.Kromě toho uživatel do kalendáře aplikace může zaznamenávat svou životosprávu a jak se cítil.

„Při léčbě migrény se často podceňuje skutečnost, že existuje řada ovlivnitelných faktorů jako stres, pití alkoholu, nedostatečný spánek nebo přísun tekutin, které ataky vyvolávají. Změna životosprávy nebo práce se stresem přitom může přispět ke snížení počtu záchvatů,“ vysvětluje Blažejovská.

Na vzniku aplikace se podílela pacientská organizace Migréna-help, přední odborníci v oboru neurologie, společnost Teva Pharmaceuticals a Pears Health Cyber.

Podle odborníků pomůže aplikacepacientům zvládat jejich nemoc, a zmírnit tak její projevy.

 „Lidé se mohou naučit s migrénou lépe žít, své nemoci porozumět a předcházet těm záchvatům, které lze ovlivnit. To vše povede ke zvýšení kvality jejich života,“ dodává Blažejovská.

V aplikaci pacient také zaznamenává, jakými léky si pomáhal od bolesti, což zjednoduší spolupráci s lékaři.

„Člověk s migrénou by si správně měl vést deník záchvatů. Lékař pak podle něj může sledovat projevy nemoci ve spojení s ostatními faktory a podle toho například upravit léčbu nebo doporučit jinou. Migréna Kompas tuto funkci plní,“ říká Blažejovská.

„Spojení léčby s technologiemi se zabýváme už několik let, vyvinuli jsme asi tři desítky aplikací různých typů, které si stahují pacienti po celém světě. Migréna Kompas je nejrozsáhlejší – respektuje trendy doby a spojuje mnoho různých funkcí,“ popisuje Jaromír Krotký z Pears Health Cyber, která aplikaci vyvíjela a testovala společně s lékaři a pacienty celkem šest měsíců.

Co je migréna

Migréna je bolestivé, chronické onemocnění, které postihuje cévy mozku. První signály jsou vyvolány nadměrným stažením cévního řečiště v oblasti zrakového centra v týlní části hlavy. Silná bolest hlavy je vyvolána až v druhé fázi, kdy dochází k rozšíření cévního řečiště v oblasti mimolebních tepen, zejména krkavice. Záchvaty bolesti přichází v periodách a zasažena bývá většinou jedna z polovin hlavy.

Je prokázána genetická predispozice – matka dcera, náchylnější je městská populace. Spouštěči mohou být stres, nadbytek či nedostatek spánku a pohybu, hormonální změny – klimakterium, menstruační migréna – objevuje se v určité fázi cyklu, mizí s graviditou, nepřiměřené sluneční záření, špatně zkorigovaná oční vada, zubní problémy, prudké či blikající světlo, hluk – diskotéka, prašné prostředí, změna barometrického tlaku, hypoglykemie, kouření, alkohol, hladovění, žíznění, nevhodná dieta, stav po úrazu hlavy, antikoncepce. Migréna může být vyvolána i nadměrným užíváním léků na bolest, které by se proto neměly užívat více než 15 dnů v měsíci, pokud se jedná o jednoduchá analgetika a ne více než 10 dnů v měsíci, pokud se jedná o analgetické směsi.

Zdroj: IKEM

Jak migréně předejít

Pravidelný pohyb – nejlépe venku na čerstvém vzduchu (jogging, plavání, aerobic, tanec) a relaxační cvičení.

Reflexní terapie – masáž šíje éterickými oleji, obstřiky, vodo/elektroléčba.

Duševní hygiena – eliminovat stres, regulovat výkyvy špatné nálady, harmonie v rodině, muzikoterapie, pozitivní myšlení, smích, kontakt s blízkými lidmi, čas na hobby a na aktivní odpočinek, obklopovat se zelenou barvou, kontinuální trénink paměti (sudoku, křížovky, cizí jazyk).

Pravidelný dostatečný spánek – není vhodné spát hodně ani málo, obojí škodí.

Racionální životospráva – omezit nevhodné potraviny: dusitany, dráždivá jídla a umělá sladidla – lze předejít až 75 % záchvatů. Nehladovět (riziko hypoglykémie), nepřejídat se, neaplikovat nevyvážené diety. Pravidelně konzumovat potravu rozdělenou do několika dávek, nejmenší a nejlehčí dávku podávat večer. Zaměřit se na ovoce a zeleninu, minimum 400 g denně. Dodržovat pitný režim – pít nealkoholické nízkoenergetické nápoje, nejméně 2 l denně. Střídmost v pití alkoholu – maximálně 300 ml přírodního vína denně, nesčítat v případě absence, střídmost v pití kávy a coly.

Zdroj: IKEM

Vliv stravování na migrému

Nevhodné potraviny (vysoký obsah tyraminu):

  • uzeniny, uzené a sušené maso,
  • kvašené nápoje,
  • tučné mléčné výrobky (jogurty, šlehačka, máslo, vyzrálé tučné sýry – parmazán, stilton),
  • ořechy, semínka dýně, arašídy,
  • nakládané zelí, ryby, sýry,
  • fermentované potraviny, sója,
  • rajčata, cibule, brambory,
  • citrusové plody, banány, avokádo,
  • aromatické koření, glutamát, kvasnice, umělá sladidla,
  • čokoláda, kofein, cola,
  • destiláty, červené víno, pivo.

Vhodné potraviny (vysoký obsah mědi):

  • tmavé pečivo,
  • čerstvé dietní maso, játra, drůbež, ryby,
  • vejce, nízkotučné mléčné výrobky,
  • zelenina, ovoce – třešně, ananas,
  • koření – petržel, česnek, bazalka,
  • mandle, luštěniny, zelené olivy,
  • bylinkové čaje, káva bez kofeinu, zázvor,
  • minerální voda s obsahem hořčíku,
  • zeleninové koktejly (celer, mrkev, rajské jablko, červená řepa).

Zdroj: IKEM